CityVisionMagazine

Librex aniversează zece ani pe piața locală și așteaptă afaceri cu 350% mai mari decât în 2019, de 1,7 mil. euro

Librex este unul dintre principalii jucători de pe piața locală de carte, cu creșteri duble ale afacerii de la an la an și cu o tradiție de zece ani în domeniu. Din martie 2020, de la începutul pandemiei, Librex a devenit singurul jucător din piață care oferă transport gratuit pentru orice comandă, indiferent de valoarea acesteia și de adresa de livrare.

Rezultate, investiții și estimări

Compania așteaptă să încheie anul 2020 cu o cifră de afaceri de aproximativ 1,7 milioane euro, cu 350% mai mult decât în 2019. Estimările sunt bazate pe ritmul accelerat de creștere din ultimii ani, precum și pe veniturile de aproximativ 580.000 de euro înregistrate în primul semestru, cu 330% mai mari comparativ cu S1 2019.

Creșterea exponențială din primul semestru și predicțiile optimiste pentru 2020 sunt susținute și de investițiile bugetate în dezvoltarea serviciilor și soluțiilor online, precum și a celor de logistică și operațional, în valoare aproximativă de 125.000 euro. Librex a mutat activitatea de depozit în acest an într-o nouă locație, de opt ori mai mare decât cea precedentă, a cărei capacitate permite procesarea a peste 10.000 de comenzi zilnice. De asemenea, investițiile au fost direcționate către un soft performant de gestiune de depozit, care crește eficiența operațională cu 30%.

Nu în ultimul rând, creșterea bazinului de clienți și a veniturilor s-a datorat și eliminării taxei de transport pentru orice comandă, oriunde în țară, demarată în luna martie, Librex fiind singurul jucător din piață care oferă acest serviciu și în prezent.

Librex a pornit acum zece ani cu misiunea de a crea o platformă unde cititorii să își poată găsi cărțile dorite, la cele mai mici prețuri. Creșterea noastră a fost liniară și sănătoasă, cu adevărate boom-uri în ultimii trei ani, datorită calității servicilor oferite și, implicit, fidelizării clienților.

Încă de la începutul declarării stării de urgență, am ales să fim solidari clienților noștri și să le aducem libăria la ușă. Timp de două luni, pentru noi a fost un Black Friday continuu, aspect ce se reflectă în rezultatele din primul semestru. Raportându-mă strict la perioada stării de urgență, veniturile noastre au fost cu 453% mai mari comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Ne dorim să oferim publicului larg motive să citească și, astfel, să contibuim la ameliorarea statisticii care arată că 93,5% români nu cumpără nici măcar o carte pe an.”, Ionuț Radu, fondator Librex.ro.

Obiceiuri de consum

Anul acesta, peste 55% din venituri au fost generate de categoriile beletristică, dezvoltare personală și cărți pentru copii. Cele mai bine vândute titluri au fost Tatuatorul de cărți ( Heather Morris), Zuleiha deschide ochii (Guzel Iahina) și Hoțul de cărți (Markus Zusak).

Ponderea comenzilor se împarte între București (aproximativ 50%) și restul țării, majoritar în orașele Cluj Napoca, Timișoara, Iași, Brașov, Constanța și Galați. Perioada cea mai profitabilă este septembrie – decembrie, datorită Black Friday, sărbătorilor de iarnă și începutului de an școlar.

81% dintre comenzi au fost plasate anul acesta de pe dispozitive mobile, în creștere sensibilă comparativ cu anul trecut, în timp ce plata cu cardul a înregistrat și ea creșteri de 205% (ponderea la nivelul clienților urcând de la 18 la 55%). Librex se așteaptă ca procentul plății cu cardul să se stabilizeze în acest an la o valoare de 60%.

Obiective și predicții despre piață

Librex își propune pentru anul viitor dezvoltarea portofoliului de produse prin introducerea categoriei de cărți în limba engleză, obiectivul companiei fiind listarea a peste un milion de titluri de acest tip până la finalul lui 2021. De asemenea, compania va miza și pe introducerea produselor de papetărie, a jocurilor și jucăriilor.

Pe partea de livrare, Librex va introduce anul acesta serviciul de expediere în afara țării, pe fondul solicitărilor în creștere venite de la românii stabiliți în străinătate. Pentru 2021, compania urmărește dezvoltarea punctelor de livrare în orașele mari din țară, prin instalarea unor servicii de pick-up point și locker.

Deși segmentul online al pieții de carte a crescut considerabil în 2020, ponderea sa redusă din totalul pieții nu poate decât să atenueze scăderea segmentului offline, de librărie clasică. Astfel, Librex estimează că piața de carte o să scadă în acest an cu 10 – 20%.