De ce Federația Națională a Părinților – EDUPART susține re-introducerea unei zile libere între fiecare dintre probele scrise ale examenului de Evaluare Națională?
Elevii de clasa a 8-a, care urmează să susțină Evaluarea Națională, se află într-o etapă crucială a dezvoltării lor academice și personale. La vârsta de 14-15 ani, acești copii sunt încă într-un proces intens de dezvoltare cognitivă și emoțională, iar cerințele examenelor pot genera un nivel de stres semnificativ. În acest context, oferirea unei zile libere între probele Evaluării Naționale ar aduce multiple beneficii esențiale pentru sănătatea și performanța lor.
9 Motive pentru care ar trebui să existe o zi liberă între probele de la examenul evaluării naționale:
1. Dezvoltarea emoțională fragilă: La această vârstă, elevii nu au încă maturitatea emoțională a liceenilor de clasa a 12-a. Pauzele între probe ajută la gestionarea mai bună a emoțiilor și la reducerea anxietății specifice examenelor.
2. Capacitate redusă de concentrare pe termen lung: Studiile arată că adolescenții mai tineri au o capacitate limitată de a menține concentrarea pe perioade lungi de timp. O zi liberă ar permite elevilor să își refacă resursele cognitive și să abordeze fiecare probă mai odihniți.
3. Nevoia de odihnă: La această vârstă, copiii au nevoie de mai multă odihnă pentru a funcționa optim. Stresul și epuizarea zilei de examen pot avea un impact negativ semnificativ asupra sănătății lor mentale și fizice, iar o zi liberă între probe ar putea preveni aceste probleme.
4. Suportul părinților și al familiei: Elevii de clasa a 8-a depind încă foarte mult de sprijinul emoțional și organizatoric al părinților. O zi liberă ar permite familiei să ofere un sprijin adecvat, ajutând copilul să se pregătească în mod eficient pentru următoarea probă.
5. Gestionarea mai bună a timpului de studiu: Elevii din clasa a 8-a nu au încă experiența necesară pentru a-și gestiona eficient timpul de studiu în condiții de stres. O zi liberă ar oferi timpul necesar pentru revizuirea și aprofundarea materiei într-un ritm adecvat, fără presiune excesivă și nejustificată.
6. Echilibru între școală și viața personală: La această vârstă, este esențial să se mențină un echilibru sănătos între studiu și activitățile recreative. O zi libera ar contribui la menținerea acestui echilibru, prevenind supraîncărcarea și burnout-ul.
7. Prevenirea problemelor de sănătate: Copiii la această vârstă sunt mai vulnerabili la probleme de sănătate cauzate de stres, cum ar fi tulburările de somn sau problemele digestive. Pauzele între examene ar putea reduce riscul acestor probleme.
8. Abilități de coping subdezvoltate: În comparație cu elevii mai mari, copiii de clasa a 8-a nu au dezvoltat pe deplin abilitățile necesare pentru a face față stresului intens. Pauzele sunt esențiale pentru a le permite să își dezvolte aceste abilități treptat.
9. Prevenirea eșecului școlar: Un program prea intens de examene, fără pauze, poate duce la eșecuri școlare pe fondul supraîncărcării mentale. O zi liberă între probe ar putea contribui la prevenirea unor astfel de situații, asigurând o mai bună pregătire și performanță la Evaluarea Națională.
La aceste 9 motive adăugăm inclusiv Ordinul Ministerului Sănătății Nr 1456/2020 pentru aprobarea normelor de igienă din unităţile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor, la art.40 (3), care recomandă că: „tezele și lucrările de control nu se stabilesc în două zile consecutive”. Președintele Federației Naționale a Părinților – Edupart, Cătalin Viorel NAN: În acest sens facem un apel ferm către factorii decizionali din educație să ia în considerare argumentele de mai sus și să abrobe introducerea zilelor libere între probele examenului de Evaluare Națională pentru absolvenții claselor a VIII-a. Este esențial să protejăm sănătatea copiilor noștri, oferindu-le condițiile optime pentru a-și atinge potențialul maxim.”