CityVisionMagazine

Editura DPH: 62% dintre părinți au cumpărat în 2021 mai multe cărți decât înainte de pandemie

62% dintre părinți au cumpărat în ultimii doi ani mai multe cărți decât înainte de pandemie, iar 80% s-au orientat către cărți cu conținut educațional, arată datele unui sondaj online al Didactica Publishing House. Pe de altă parte, 88% dintre cadrele didactice au abordat de la debutul pandemiei metode alternative de predare, iar două treimi au precizat că recomandă constant lecturi suplimentare, inclusiv povești sau cărți ce tratează subiecte precum identificarea și gestionarea emoțiilor.

Importanța lecturii și materialelor alternative în abordarea didactică, alături de percepția părinților față de lecturile educaționale a fost schimbată de contextul pandemic. Astfel, 59% dintre cadrele didactice au precizat că au schimbat metoda de predare la clasă, iar peste 38% au făcut parțial modificări în aceasta, pe fondul faptului că a fost mai dificil să le mențină atenția elevilor (56%) în contextul cursurilor online, hibrid și chiar offline, arată datele sondajului online*. 54% dintre cadrele didactice fac recomandări de lecturi suplimentare săptămânal, 40% lunar, iar recomandările lor merg atât înspre titluri care completează programa școlară (60%), dar și către cărți de povești (70%), enciclopedii (31%) sau care explorează subiectul emoțiilor și gestionarea lor (34%).

Părinții, pe de altă parte, au precizat că au achiziționat în special titluri din sfera educațională (81%), cărți și materiale ce conțin activități pentru copii (64%), de povești (60%) sau cu subiecte non-fiction, cum sunt enciclopediile sau biografiile, cărțile de știință și nu numai (42%).

Un efect mai puțin discutat al pandemiei este felul în care părinții, cadrele didactice și copiii au învățat să facă echipă în ceea ce privește educația, mai mult decât în anii precedenți. Astfel, importanța recomandărilor a crescut, alături de dorința de a experimenta, ce se reflectă în diversitatea achizțiilor. Observăm o creștere a interesului cadrelor didactice pentru cărțile ce prezintă metode și concepte alternative de predare, alături de o creștere a interesului părinților pentru titluri dedicate celor mici, dar care conțin informații și pentru părinți, cum ar fi exercițiile de sofrologie, a precizat Florentina Ion, fondator DPH.

Top preferințe

Datele sondajului au mai arătat că și copiii au propriul top al preferințelor în materie de cărți. Astfel, potrivit părinților care au participat la sondaj, aceștia preferă poveștile (80%), cărțile de tip enciclopedie (49%), cele de dezvoltare personală (44%) – care tratează subiectul emoțiilor, dar și aptitudini din sfera soft skills, precum colaborare, încredere, creativitate etc – sau interactive – cu clapete, sunete, format atipic, supradimensionat, inserturi și activități (37%).

Rezultatele sunt confirmate de topul vânzărilor editurii DPH din ultimul an. Astfel, în top se află povești ilustrate, precum seria cu Ema și Eric, semnată de Ioana Chicet-Macoveiciuc și ilustrată de Lavinia Trifan, care abordează subiecte precum colaborarea între frați, încrederea, prietenia, situații simple de viață cum ar fi momentul somnului, plecarea în vacanță sau începerea grădiniței. De asemenea, în top este și seria Walko cu aventuri specifice vârstei 3-6 ani, cărțile ce tratează subiectul emoțiilor semnate de prof. univ. dr. Ion-Ovidiu Pânișoară ori dr Catherine Dolto și nu numai. Enciclopediile, jocurile de tip trivia și casetele Montessori au fost și ele printre cele mai căutate produse, iar anul acesta editura își propunem să extindă portofoliul cu cel puțin 100 de noi titluri care să vină în întâmpinarea părinților și cadrelor didactice.

Efectele școlii online și resursele digitale

Contextul actual a dus la o digitalizare accelerată în educație. În contextul în care sondajul mai arată că 60% dintre cadrele didactice au predat mai mult online în ultimul an, un procent similar a considerat important ca părinții să lucreze suplimentar cu elevii pentru a fixa noțiunile predate. De altfel, o treime dintre părinți a precizat că a fost mult mai conectată la parcursul școlar al copilului decât înainte de pandemie.

În acest context, peste 40% dintre părinți consideră că o platformă educațională cu resurse care urmăresc programa școlară ar ajuta foarte mult în fixarea și aprofundarea cunoștințelor predate.  

Noua generație s-a născut și crește într-un mediu digital, astfel încât competențele pe această linie sunt mult superioare generațiilor trecute. Ne bucurăm să vedem o creștere semnificativă a interesului pentru programele educaționale digitale lansate la finalul lui 2020, dedicate clasei pregătitoare și claselor I-III. Acestea prezintă programa școlară într-un mod atractiv, actual, interactiv, iar accesul la informație se face într-un mediu controlat, sigur. Părintele sau cadrul didactic poate verifica în timp real evoluția copilului, poate face evaluări sau oferi feedback, a mai precizat Florentina Ion.

Pentru acest an, editura își propune să extindă portofoliul de resurse digitale din programele educaționale disponibile pe site către clasa I și vizează finalizarea unui program digital complx pentru această clasă. Ghiozdanul din Pădure (clasa pregătitoare) și Scrie cu Zmeișorii (program de scriere pentru clasele I-III) conțin împreună peste 1.200 de materiale, jocuri și activități. Programele sunt disponibile pe baza unui abonament anual, ce pornește de la 78 lei.

*sondaj realizat online, la nivel național, în perioada septembrie-noiembrie 2021, la care au participat 1.332 părinți cu copiii cu vârste cuprinse între 0-13+ ani, 18% din mediul urban, 82% mediul urban, și 434 cadre didactice, 16% mediul rural, 84% mediul urban.