CityVisionMagazine

Loredana Beștea, CEO-ul celei mai de succes francize românești de fast-food

În doar 8 ani de existență, DAbo Doner a ajuns la mai bine de 50 de locații naționale și a înfipt steagul fast-food-ului sănătos în Ungaria și la Londra. Planurile de expansiune sunt îndrăznețe, iar premizele sunt excelente. Asta pentru că top managementul DAbo se focusează pe macromanagement și lucrează pe obiective clare. În fruntea acestui business regăsim un CEO puternic – Loredana Beștea. Am stat de vorba cu executivul DAbo pentru a înțelege mai bine dinamica acestui business și pentru a vedea ce au în plan românii care au învins ”shaorma cu de toate”

Despre Cultura DAbo

”La noi, la DAbo, spunem ”noi vă mulțumim!”. Așa a fost dintotdeauna. Antreprenorul și fondatorul Dan Paștiu a ținut la această abordare –  toți angajații DAbo să-și ia ”la revedere” de la clienți în acest fel. Iar, în timp, această replică a devenit folosită usual în comunicarea dintre colegi – de la cei din bucătărie, la cei de la birouri, indiferent că sunt în timpul liber sau că își trimit sms-uri”, ne-a mărturisit Loredana Beștea.  

Reporter: Cum își face DAbo recrutarea de personal? Cum vă loializați angajații?

Punem mare preț pe angajați. Atunci când îi recrutăm, ne interesează mai mult atitudinea și comportamentul lor decât experiența. Investim în educarea angajaților, prin traineri sau cursuri. Vorbim aici despre toți angajații, de la cei care care stau în spatele liniei de preparare până la liderii din top management. Și tot parte din cultura DAbo este să avansăm oameni din interior înainte de a căuta extern. Abia apoi începem recrutarea. Avem un sistem bine pus la punct. Lucrăm pe obiective, pe rezultate cheie și preferăm evaluarea performanței în locul evaluării sentimentale. Astfel, am ajuns să implementăm proceduri pe care oamenii le respectă. Aplicăm consecințe când acest lucru nu se întâmplă fiindcă, fără a respecta procedurile și fără a avea un sistem bine pus la punct, nu putem să dezvoltăm businessul.

Avem întâlniri zilnice în care stabilim cel mai important obiectiv din ziua respectivă. Acesta trebuie să reprezinte un nou pas spre îndeplinirea obiectivelor trimestriale. O dată la trei luni avem întâlnirea de echipă, atunci când analizăm rezultatele ultimului trimestru, urmârind ca aceste rezultate să ducă la îndeplinirea obiectivelor anuale.

Fiecare lider de departament are o echipă în subordine. Prin întâlnirile interne, între departamente, fiecare om implicat în proiectul DAbo știe în ce punct suntem și ce mai avem de făcut. Toți se simt implicați activ în viața DAbo. Atât de implicați, încât fiecare lider de departament lucrează o zi pe lună la casierie, într-unul dintre restaurantele DAbo Doner. Cu toții trebuie să înțelegem comportamentul clientului final. Astfel reușim să îmbunătățim procedurile și sistemele de operare, iar angajații din locații văd că oamenii din top management sunt alături de ei și știu foarte bine ce înseamnă DAbo.

DAbo – Misiune, viziune, valori

Care este până la urmă misiunea DAbo Doner?

Misiunea DAbo este să le oferim clienților o mâncare sănătoasă. Am adus în România un concept de fast-food sănătos și transmitem puternic acest lucru în piață. Nu este un mit. Există sănătos, rapid și gustos! Totodată, fiind un sistem de tip franciză, ne dorim să creăm parteneriate profitabile pentru francizații noștri.

Vrem ca DAbo să devină un bun național, iar românii să fie mândri atunci când această franciză autohtonă va ajunge numărul 1 în Europa. Este doar o chestiune de timp. Ne dorim să schimbăm percepția despre România. Atunci când românii vor fi în vacanțe sau vor călători și vor vedea DAbo, vor simți un sentiment de apartenență la ceea ce am realizat.

Unde vedeți DAbo în viitor? Cum arată o proiecție a businessului în timp?

Viziunea pe următorii 10 ani: numărul 1 în România și top 3 în Europa. 1500 locații deschise în Europa. Vrem să mai intrăm pe alte trei continente: America, Africa și Asia. Este momentul potrivit pentru dezvoltarea pe care ne-o dorim, prin acordarea de Master Franciză la nivel internațional.

Este extrem de important să ne păstrăm valorile: calitatea produsului, a serviciilor și a relațiilor pe care le avem cu clienții, cu angajații și cu francizații noștri.

Despre produsele DAbo

Prin ce se diferențiază produsele DAbo de concurență?

Prin calitate. Știu că sună a clișeu, de-asta vă voi explica concret. Carnea este diferită de cea a concurenților. O producem în fabricile noastre. Fără e-uri, aditivi sau ingrediente care să lege carnea pe țepușă, pentru a nu se desprinde. Folosim doar carne 100%. Nu am pus prețul ca prim criteriu de achiziție. Am pus calitatea. Același lucru se poate spune despre legume – nu păstrăm nicio legumă mai mult de o zi în restaurant. Totodată, am început să ne producem noi semipreparatele în urma feedback-urilor venite din partea clienților. Am ales să avem propria fabrică de carne și de semipreparate pentru a fi 100% siguri că livrăm ceea ce trebuie pentru familii, pentru copii. Dacă nouă ne place să simțim gust de carne adevărată, vrem ca toată lumea să se bucure de el. Noi nu scoatem pe piață ceva ce noi nu am servit, ceea ce nu am gustat deja. Și angajații noștri știu asta și testează produsele. Așa au fost instruiți.

Dar chifla? Ce ne puteți spune despre ea?

Chifla este ingredientul special la DAbo. Oamenii ne recunosc după chiflă și avem grijă să o preparăm corect de fiecare dată. Nu punem vanilină sau acceleratori de dospire.  Facem totul în fața clienților, dar nu le spunem cum este făcută. Este secretul nostru. Doar Dan Paștiu și băiatul său cel mare știu rețeta. Și mama mea a vrut să o afle, dar nu se poate J . În chifla asta minunată se produce magia DAbo.

Și după ce coaceți chifla, pregătiți carnea și legumele… apare DAbo donerul!

Donerul este produsul nostru premium. El se vinde acum și la nivel internațional. Un produs relativ simplu, dar sănătos, gustos, sățios… Sau, așa cum ne place nouă să spunem “nu e cu de toate, e doar cu ce trebuie.”

Avem și produsele crispy, care sunt preferatele mele: crispy fingers, sandwich-ul, șnițelul.. Nu concurează cu donerul, dar sunt produse complementare care dau farmec meniului nostru. Vrem să avem varietate. Nu mergem doar pe carnea rotisată de kebap.

Spuneți-ne ceva despre DAbo care nu are nicio legătură mâncarea.

Academia DAbo – proiectul meu de suflet! La început îmi doream mult o sală de curs, unde să le prezentăm partea teoretică viitorilor angajați, înainte de a le face training-ul într-o locație DAbo. Acum visul e mult mai mare: vrem să atingem la nivel de predare tot ce înseamnă HORECA și ne dorim ca Academia DAbo să nu rămână doar la nivel național. Vrem să schimbăm mentalitățile tinerilor, angajaților și angajatorilor. Mai mult de atât, de-a lungul cursurilor, cei care participă vor câștiga bani, vor primi joburi la DAbo și vor avea o experiență pe care o pot lua cu ei oriunde vor dori în HORECA. Vom avea alături trainer și consultanți de top, oameni cu experiență care ne vor ghida pașii în această industrie.

Vom încheia cu începutul.  Cum a făcut Loredana Beștea tranziția de la antreprenor la CEO?

Este destul de greu să faci tranziția, mai ales dacă ani de-a rândul lucrezi în modul acesta, „eu le fac pe toate, eu le știu pe toate, sunt cea mai bună” și dacă ești dependent de a da soluții. Pentru că nu am avut oameni pregătiți, oameni buni lângă mine, am trăit cu senzația că toate soluțiile bune vin de la mine și am ajuns în punctul în care am zis „Stop, nu putem să evoluăm!” Pe lângă faptul că eram foarte obosită, deciziile pe care le luam nu erau tot timpul cele mai bune. Mai mult, planul de dezvoltare pe care îl avem pentru business-ul DAbo necesită o astfel de echipă.

Cine te-a ajutat să te ”resetezi”?

E greu să faci tranziția singur, pentru că ai nevoie de disciplină, ai tendința de a interveni peste membrii echipei, să vezi ce fac, „Nu, nu-i bine ca tine, e bine ca mine”, și cred că n-aș fi reușit dacă nu aș fi solicitat ajutor din exterior. Am făcut tranziția cu ajutorul consultanților. Pentru că deși știu foarte bine business-ul și am fost acolo de la început, de când s-a creat, am trecut prin toate posturile și prin toate provocările momentelor, lucru care m-a ajutat să mă dezvolt și să duc business-ul la un anumit nivel. Punct. Mai departe nu mai puteam. Și ca să pot să evoluez și eu și să mă dezvolt în aceeași măsură ca și business-ul, era nevoie să vină persoane cu experiență din afară care să mă disciplineze și să-mi arate „așa trebuie să funcționeze lucrurile, ăsta-i modelul de management pe care trebuie să-l aplici”. Și am făcut asta. Cu greu, dar am reușit. 

Eu sunt o persoană autodidactă și îmi place să descopăr lucruri, însă am apelat la persoane care să mă ajute atât pe partea personal, cât și pe partea de business. Am lucrat cu consultanți pe partea de dezvoltare a mea ca și manager, și cu consultanți pe partea de dezvoltare personală, pentru că eu cred că trebuie să existe un echilibru între viața personală și profesională. Pentru că tiparele din viața personală se regăsesc și în activitatea mea de manager. Și dacă eu nu sunt în echilibru în viața personală, pot să iau decizii greșite, să iau decizii sentimentale, mai ales că eu am lucrat mult și la a renunța să mai fiu “mămica” angajaților.